Oude muziek zaal

Uitgelicht Concerten

Koninklijke Muziek

Eeuwen geleden hoefde een koning nog niet heel diplomatiek of politiek correct te zijn, laat staan zijn mening over muziek onder stoelen of banken te steken. Lodewijk XIV zou zich bijvoorbeeld niet hebben laten opzadelen met een koningslied dat hij niet mooi vond. Daarom koos hij ook maar voor de veilige optie van één lievelingscomponist: Jean-Baptiste Lully. In 1653 dansten ze nog samen in een door Lully geschreven ballet, en dat beviel de Zonnekoning blijkbaar erg goed. De Franse componist werd kort daarna door de koning aangesteld als hof-componist en zou de rest van zijn leven muziek voor de vele feesten, partijen en ontvangsten van Lodewijk XIV schrijven. Er moest toch ergens op gedanst worden!


Maar ook aan het Engelse hof nam muziek een belangrijke plek. Koning George II was blij met het einde van de Oostenrijkse Successie-oorlog in 1748 en wilde dat vieren met vuurwerk en muziek. Zo schreef George Friedrich Händel in zijn opdracht Music for the Royal Fireworks. Een groot succes voor zowel Koning als componist.


Voor datzelfde Engelse hof was ook Henry Purcell hard aan het werk. En dat zat bij hem in de familie: zijn oom Thomas Purcell zong al bij de kroning van Koning Charles II. Toen de vader van Henry Purcell overleed kwam hij onder voogdij van zijn oom. Onder zijn invloed kwam Henry al wat dichterbij het bestaan als hof-muzikant. De jaren erna begon hij steeds meer muziek te schrijven, waaronder ook odes aan de koning en zijn familie. In 1685 schreef hij muziek voor de kroning van Koning James II. Hij schreef muziek over en voor zijn vaderland, als een echte patriot. En zo schreef hij ook zijn semi-opera King Arthur. 
 

Allemaal mooie muziek om Koningsdag mee te vieren!

 

 



Beluister

Omroeparchief: Le Concert Spirituel en diverse solisten o.l.v. Hervé Niquet

Dit concert is nog 89 dagen te beluisteren in het

Henry Purcell schrijft vijf semi-opera's. King Arthur is hier een van. Het is een toneelstuk met muzikale onderdelen en gaat over strijd tussen de Britse koning Arthur en zijn vijand Oswald, koning der Saksen. Een strijd om de hand van de mooie blinde Emmelijn, waarin magische toverkachten hen terzijde zullen staan.
Het libretto is van de hand van Dryden en na het horen van Purcells muziek voor Dioclesian herschrijft hij zijn libretto en vraagt Purcell de muziek erbij te componeren.

Purcell had zijn semi-opera King Arthur niet heel veel eerder moeten schrijven. Het werk is patriottistisch, cynisch en zit vol seksuele toespelingen.
Als het werk in 1691 in premiere gaat is de Restauratie in volle gang. Deze stijlperiode in de kunstgeschiedenis loopt parallel aan de politieke restauratie die in Engeland plaatsvindt. Het republikeinse regime van Cromwell  komt kort na diens dood ten val.
Met de aanstelling van Koning Karel de Tweede in 1660 komt er een einde aan het streng puriteins, militaristisch bewind. Theaters worden weer geopend, kunstenaars krijgen artistieke vrijheid en werken als Purcells King Arthur worden met luid applaus ontvangen.

Hervé Niquet dirigeert Le Concert Spirituel en diverse solisten.

Dit concert is onderdeel van het thema Hervé Niquet.

Concert informatie

  1. Purcell, Henry: King Arthur, or The British Worthy Z.628 ; Akte I - III
  2. Purcell, Henry: King Arthur, or The British Worthy Z.628 ; Akte IV + V

NTR ZaterdagMatinee: Le Concert des Nations o.l.v. Jordi Savall

Dit concert is nog 7 dagen te beluisteren in het

De Catalaanse gambist Jordi Savall draagt met zijn Le Concert des Nations het ideaal van een verenigd Europa uit. Musici uit heel Europa spelen mee. Een rondje Europa zou je kunnen zeggen. En dat uit zich ook prachtig in het concertprogramma. Zowel Parijs, Rome, Leipzig als Londen muzikaal komen klinkend voorbij.. Van Bachs Vierde orkestsuite tot La follia van Corelli. Plús de Fransman Marin Marais en Händels stralende Music for the royal fireworks.

Media
Programmaboekje NTR ZaterdagMatinee 18 februari 2012

Concert informatie

  1. Marais, Marin: Alcyone ; Suite des airs à joüer
  2. Bach, Johann Sebastian: Suite voor orkest nr.4, BWV.1069 in D gr.t. - compleet
  3. Corelli, Arcangelo: Sonate voor viool en b.c., op.5 nr.12 in d kl.t., "La follia" (Arr.)
  4. Händel, Georg Friedrich: Music for the royal fireworks HWV.351 - compleet
  5. Rameau, Jean-Philippe: Les boréades ; "Contredanse"

Festival Oude Muziek 2010: Capriccio Stravagante o.l.v. Skip Sempé

Dit concert is nog 89 dagen te beluisteren in het

Tijdens het Festival Oude Muziek 2010 verzorgt Capriccio Stravagante het openingsconcert. Het thema dat jaar ’Louis Quatorze’ de beroemde Franse Zonnekoning voor wie onnoemlijk veel muziek is geschreven. Alleen maar Franse barokmuziek dus.

Capriccio Stravagante presenteert een programma rondom ’la belle danse’ zo belangrijk aan het hof van Lodewijk XIV.

Dirigent Skip Sempé reconstrueert het wereldberoemde orkest van Versailles: ’Les 24 Violons du Roy’. De instrumenten van die groep worden nagebouwd. Met name de altviolen klinken heel divers, met drie verschillende tussenvormen tussen viool en cello. De ’nieuwe’ vijfstemmigheid geeft een geweldige zoemende klank.

Het programma is opgebouwd uit een proloog en drie aktes. Werk van onder meer Jean-Baptiste Lully en Marain Marais en Georg Muffat met gezongen bijdragen van Judith van Wanroij, Benjamin Alunni en Alain Buet.

Concert informatie

  1. Lully, Jean-Baptiste: La pastorale comique ; Scène des trois magiciens
  2. Praetorius, Michael: Courantes voor instrumentaal ensemble ; Sel.
  3. Brade, William: Newe ausserlesene Paduanen und Galliarden, 1614 ; Paduana a 6
  4. Praetorius, Michael: Courantes voor instrumentaal ensemble ; Sel.
  5. Lully, Jean-Baptiste: Alceste ; Air des démons
  6. Rossi, Luigi: Les Pleurs d'Orphée ; Fantasie
  7. Lully, Jean-Baptiste: Roland LWV.65 ; Ouverture
  8. Marais, Marin: Alcyone ; Air des faunes et driades
  9. Lully, Jean-Baptiste: Le triomphe de l'amour LWV.59 ; Prélude pour la Nuit
  10. Marais, Marin: Alcyone ; Ouverture
  11. Lully, Jean-Baptiste: Alcys ; Ouverture
  12. Lully, Jean-Baptiste: Le grand divertissement de Versailles ; Ouverture
  13. Muffat, Georg: Impatientia in Florilegium primum ; Symphonie
  14. Muffat, Georg: Impatientia in Florilegium primum ; Sarabande
  15. Lully, Jean-Baptiste: Amadis LWV.63 ; Chaconne
  16. Lully, Jean-Baptiste: Les plaisirs de I'lle enchantée ; Sel.

Eerder uitgelicht