Orkestmuziek zaal

Uitgelicht Concerten

Mariss Jansons chef-dirigent bij het KCO

Op dinsdag 22 april maakte het Koninklijk Concertgebouworkest bekend dat Mariss Jansons afscheid neemt als chef-dirigent van het orkest.  Jansons zal zijn functie na afloop van seizoen 2014/2015 zal neerleggen.

 

In Amsterdam zwaait de Letse dirigent sinds 2004 zeer succesvol de scepter bij het Concertgebouworkest over de hele breedte van het repertoire. Jansons heeft het orkest altijd weten te inspireren en tot grote prestaties gebracht. Door zijn kunde, inzet en betrokkenheid is hij zeer geliefd bij zowel musici als publiek.

 

In dit thema een dwarsdoorsnede van Mariss Jansons als chef bij het KCO.

 

Radiotip

Zondag 27 april 14.00u - Het Zondagmiddagconcert

Mariss Jansons dirigeert Bruckner 4

Lees meer

 


Beluister

Het Zondagmiddagconcert: pianist Lars Vogt en Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Maris Janssons

Dit concert is nog 62 dagen te beluisteren in het

In een heus Bruckner-festival dirigeert Mariss Jansons in maart en april 2014 telkens een klassiek soloconcert naast een symfonie van Anton Bruckner. Grote muziek van grote toondichters. De serie opent met het Eerste pianoconcert van Ludwig van Beethoven. Feitelijk zijn tweede bijdrage aan het genre, waarin Beethoven de mogelijkheden van de piano oprekt. Solist is pianist Lars Vogt.

Honderd jaar na Beethovens Eerste pianoconcert sluit Bruckner een machtig symfonisch oeuvre af met zijn onvoltooide Negende symfonie, waarvan hij drie complete delen en de schetsen van een finale achterliet in zijn sterfjaar 1896. Bruckner bereikt in zijn zwanenzang, het schril dissonerende Adagio, de uitersten van de tonaliteit.

Concert informatie

  1. Brahms, Johannes: Walsen voor piano (16), op.39 - nr.15
  2. Bruckner, Anton: Symfonie nr.9 in d kl.t. - compleet
  3. Beethoven, Ludwig van: Concert voor piano en orkest nr.1, op.15 in C gr.t. - compleet

Omroeparchief: diverse solisten en Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons

Dit concert is nog 38 dagen te beluisteren in het

Chef  Mariss Jansons voor zijn Koninklijk Concertgebouworkest in het Requiem van Antonín Dvorák. Deze dodenmis van de "gelukkigste, minst neurotische van alle romantische componisten" verschilt van andere beroemde dodenmissen. De dood boezemt Dvorák namelijk geen angst in. Een positief Requiem in die zin waarin vooral vertrouwen en berusting doorklinkt.

Gepassioneerd en vol intensiteit leidt Mariss Jansons leidt het KCO, de Wiener Singverein én de vier zangsolisten sopraan Krassimira Stoyanova, alt Mihoko Fujimura, tenor Klaus Florian Vogt en bas Thomas Quasthoff.


Concert informatie

  1. Dvorák, Antonín: Requiem voor soli [4], koor en orkest B.165, op.89

Zondagmiddagconcert: Koninklijk Concertgebouw Orkest o.l.v. Mariss Jansons

Dit concert is nog 38 dagen te beluisteren in het

De symfonische gedichten van Richard Strauss brengen hem in de jaren tachtig en negentig van de negentiende eeuw wereldroem.
Deze jaren worden beheerst door een bloemrijk opera-oeuvre. En juist dit oeuvre is een van de specialismen van Mariss Jansons. In dit Mahler-loze jaar grijpt hij dan ook zijn kans om een eerbetoon te brengen aan die andere grote naam uit de vroege geschiedenis van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Concert informatie

  1. Strauss, Richard: Metamorphosen
  2. Strauss, Richard: Also sprach Zarathustra, op.30
  3. Strauss, Richard: Der Rosenkavalier, op.59 ; Suite

Robeco Zomerconcerten 2009: Koninklijk Concertgebouw Orkest o.l.v. Mariss Jansons

Dit concert is nog 38 dagen te beluisteren in het

In het openingsconcert van het seizoen 2009 - 2010 toont chef-dirigent Mariss Jansons van het Koninklijk Concertgebouworkest dat hij de hele breedte van het repertoire aankan.

Met Symfonieën van Joseph Haydn en  Dmitri Sjostakovitsj en een van de betere werken van Alfred Schnittke, Ritual, geeft het programma een mooie dwarsdoorsnede van wat het orkest zoal in huis heeft.

De Tiende symfonie van Sjostakovitsj klinkt soepel en is door zijn ontspannen karakter bijna onherkenbaar. Geen massaal groepsgeschetter eerder een eenzame stem in de gedaante van een klarinetmelodie die zachtjes zijn verdriet voor zich uit neuriet.

Schnittkes 30 jaar oude Ritual, opgedragen aan de overwinnaars van de Tweede Wereldoorlog, laat horen hoe één fragment een metamorfose doormaakt. Vanuit de diepten van een grote trom, tuba, trombones en contrabassen rukt langzaam een rouwstoet op in driekwartsmaat.

In de Honderdste ‘Militaire’ symfonie van Joseph Haydn vindt het Concertgebouworkest zijn weg in een vak dat van oudsher niet zijn specialiteit is: de historische uitvoeringspraktijk. Jansons maakt geraffineerd gebruik van de fijne schakeringen in zijn orkest.

Verrassend: tegen het einde draait Jansons zich naar het publiek en ineens marcheerde een clubje slagwerkers door het middenpad van de Grote Zaal.

Concert informatie

  1. Sjostakovitsj, Dmitri: Symfonie nr.10, op.93 in e kl.t.
  2. Haydn, Joseph: Symfonie nr.100 in G gr.t., "Military" - compleet
  3. Schnittke, Alfred: Ritual

Eerder uitgelicht